Wednesday, March 10, 2010

Cuaca panas beserta hati panas

Assalamualaikum semua,

During second half of Feb and early March, the weather is very hot in Malaysia. Temperatures reached to nearly 40 degrees Celcius and demand for electricity is very high due mainly to the air-cond load.

Sometimes, saya terfikir apakah ini ujian Allah kepada umatnya? Cuaca panas sebegini, kita digalakkan minum banyak air. Sudah tentu dengan ujian sebegini, kesabaran & keyakinan kita pada Allah harus sentiasa dijaga.

Ujian dari Allah akan menentukan bahwa adakah kita sebagai ahli syurga atau sebaliknya. Bersama2 cuaca panas lazimnya diikuti dengan hati yg panas. Teringat saya akan seorang sahabat saya yg mengatakan jika hendak masuk syurga, janganlah kau marah. Hadis ke ini? Saya tak pasti, tapi ia harus saya dikaji. Kemarahan harus ditumpukan kepada perkara2 khusus. Jangan kita ikut nafsu dengan marah dengan membabi buta.

Sebaliknya, tumpukan kemarahan kita untuk kerja2 amal makruf nahi mungkar. Harus diingat, jika kita dapat mengawal kemarahan, dan tumpukan kemarahan kita pada perkara2 yg khusus, kita sudah dapat satu sifat yg boleh membawa kita kesyurga.

Sekian coretan buat kali ini... Jangan marah....

1 comment:

ibnujusup said...

betul2 panas februari lepas uncle...

teringat time saye tolong ayah kerja buruh time cuti semester...panasnye melampau...

time puase tahun lepas, saye kerje buruh ngan ayah juga.... naik turun bangunan, angkat simen, konkrit, angkat kayu, batu... macam spiderman pun ade , naik turun bangunan 5 tingkat.. ngeri pun ade... tapi saye nak rase cam ne ayah seaye kerje buruh.... btul2 letih, penat... hari pertama, saye kerje, crammed satu badan... dah hampir sebulan, dah biase la juga... dan alhamdulillah full puase...

kdg2 bile kite rase sendiri ape yang orang lain lalui, baru kite tahu sebenarnya, ape yang kite lalui hanye sedikit sahaja.. :-)