Friday, March 12, 2010

Hidup sepanjang hayat ibarat 24jam dalam sehari

Kali ini saya nak kongsi akan analogi hidup dengan 24 jam dalam sehari.

Sering saya ibaratkan umur kita sebagai perjalanan 24 jam dlm sehari. Saya assume a male Malaysian, purata umur ialah 72 tahun.

Jadi 72 tahun bersamaan dengan 24 jam. 1 jam bersamaan dengan 3 tahun. Oleh itu, jika umur saya sekarang 45 tahun, then the time is 3pm and I have 27 years left. Jadi pada waktu senja (1900hr), umur kita akan berada pada 19x3 = 57 tahun. Padanpun masa itu kita dah pencen!Seharusnya masa2 senja adalah masa yg sesuai utk kita beribadat. Masa itu hari dah gelap dan kita sebenarnya tunggu saat2 untuk kembali kerahmat Allah.

Jadi, sebaik2nya munafaatkan hidup ini dengan amal2 ibadat, amal2 saleh dan amal2 jariah. Kita akan bergelar dewasa pada waktu 7 pagi (langit dah cerah) (21 tahun). Life at 40 ibarat, pukul 1.20 tengahari. Masa-masa lunchtime begini kita akan bertanya diri sendiri kemanakah arah tujuan hidup yg dah melebihi separuh umur. Jadi umur di antara 40 hingga 56 tahun, adalah umur yg sangat "crucial". Rasullulah diangkat menjadi Nabi umur 40 tahun. Umur crutial ini harus dipenuhi dengan amal2 yg baik. Solat mesti dijaga dan segala perbuatan diniatkan kerna Allah. Walau apapun, jika kita sentiasa mengingati Allah, insyaallah pada umur apa sekalipun, kita reda akan hidup ini dan setiap hari mendatang adalah dianggap selangkah lagi kita akan menemui pencipta kita.

Renung2kan...

1 comment:

ibnujusup said...

thanx for sharing.... x semestinye org mude cam saye ni "go" lewat... silap2 lagi awal/...