Monday, September 20, 2010

Sikap kebanyakan manusia sekarang

Sempena menyambut Syawal 1431h, saya sempat mengunjung saudara yg sedang sakit. Beliau mengidap penyakit "Azhemeir", iaitu pengecutan otak serta saraf2 utama. Beliau tidak dapat bertutur dan berjalan, dan beliau tidak mengenali sesiapa kecuali suami beliau.

Saya lihat sang suami dgn rasa penuh sabar, menjaga isteri yg sakit dengan hati yg penuh reda. Sebenarnya, ujian Allah adalah kpd sang suami.

Disamping itu, bulan Syawal disambut dgn menghadiri banyak rumah2 terbuka. Terdapat begitu banyak makanan yg dihidang. Betul kata kawan saya, bahwa sewaktu kita makan dirmh2 terbuka ini, perut terasa kenyang, tapi macam kita rasa tak puas.... Ada yg komplen lagi dgn hidangan yg ada..

Saya membuat kesimpulan, bahwa ramai dari golongan kita yg kurang sangat bersyukur dengan apa yg Allah telah beri kpd kita. Kita tahu nak merungut aje dan sedikit sekali kita merasa puas & reda dgn apa yg Allah telah beri. Ini adalah satu2nya ciri org yg tidak puas, kerna hati sentiasa inginkan yg lebih & jiwa mengikut nafsu yg tak pernah puas. Beruntunglah mrk yg Allah berikan hidayah dari latihan Ramadan, supaya nafsu harus ditundukkan & kita merasa syukur dgn apa yg ada. Besederhanalah kita dlm semua aspek.

Rumusannya, saya terpanggil dgn amalan 5S oleh org2 Jepun. Orang Islampun ada 5S jugak. Sikap - Syukur, Sabar, Sederhana & jgn tinggal SOLAT..

No comments: