Thursday, December 31, 2009

Erti kehidupan..

Berakhirnya tahun 2009 dan diganti dengan tahun 2010.

Satu lagi tahun berlalu. Ramai orang kata masa berlalu dengan cepat sekali. Pada saya, masa berlalu dengan konsisten. Setiap detik akan berlalu dan tidak akan kembali. Kita harus bersyukur bahwa setiap detik berlalu dengan kekuasaan dan rahmat Allah kepada kita.

7 hari terakhir, saya bercuti bersama2 keluarga (anak & isteri) serta keluarga terdekat (sepupu & mak saudara) ke kampung Janda Baik. Sungguh indah sekali dapat menikmati keindahan hutan dan suasana desa. Udara yg bersih beserta sungai air yg jernih memberikan keamanan kpd saya.Pujian bagi Allah atas segala nikmat yang diberi.

Kematian tok saudara tanggal 28 Dis menyedarkan saya bahwa setiap yang hidup pasti akan merasai mati. Kehidupan lawannya kematian. Hidup mesti dipenuhi dengan amalan2 yg baik supaya ianya memberi penuh pengertian. Disamping itu, hidup juga mesti bersedia utk menempuhi kematian yg pasti akan datang.

Saya mengingati diri sendiri bahwa kehidupan ini adalah sementara. Kita mestilah sentiasa bersyukur dan bersabar utk menempuh hidup ini. Hidup ini mesti dipenuhi dgn segala amalan baik dan bermanafaat agar ia memberikan makna yg besar kepada diri kita dan diri orang lain.

Salam dari saya....

No comments: