Sunday, November 22, 2009

Slogan Satu Malaysia

Terpanggil untuk aku menulis mengenai gagasan Satu Malaysia yg disebut2 sejak kebelakangan ini

Sebelum itu aku ingin mengingati tanggal 19 Nov 2009 sebagai satu hari yg istemewa. Hari dimana aku menghantar mak dan anakku ke KLIA untuk ke New Zealand. Hari dimana kesemua anak2ku mula cuti sekolah penggal ketiga 2009. Hari dimana aku beserta semua keluargaku mendapat sakit mata (conjuntivitis). Ini adalah sedikit ujian Allah keatasku serta keluargaku, semoga kami hadapinya dengan sabar dan redha.

Berbalik kepada "Satu Malaysia" - slogan baru dari PM baru (NTR). Lazimnya setiap kali ada PM baru, kenalah ada imej baru. Sebelum ini ada "Islam Hadhari","Dasar Pandang keTimur", Kepimpinan Melalui Tauladan". Hampir semua GLC mempunyai lambang No. 1 dan logo syarikat GLC adalah didalam Nombor Satu tersebut.

Pada saya, semua slogan ini adalah cetusan idea untuk identiti. Cukuplah kalau kita berpegang pada 2 Kalimah Syahadah, sudahpun memadai. "Tiada Tuhan selain Allah, Muhammad pesuruh Allah". Kalimah ini berkekalan dari kita lahir (ayah akan azan pada bayi baru), sehingga kita sedang nazak (harap2 anak bisik pada kita) kalimah syahadah.

Saya juga ingin mengingatkan pada diri saya akan slogan yg sangat menarik "Wala khaufun alai him, walahum yahzanun". Madsudnya: "Dan tidak berasa takut atas mrk dan tidak mrk bersedih". Kalimah ini diulang sebanyak 5 kali dalam SurahAl-Baqarah. Seseorang Mukmin sejati mempunyai ciri2 ini. Dia tidak akan merasa takut (kecuali pada Allah) dan dia juga tidak akan bersedih (kerana baik buruk semuanya dari Allah).

Slogan Satu Malaysia takkan kekal. Kelak ada slogan lain yg akan menggantikan Satu Malaysia. Dari itu, bagi saya kalimah keramat adalah 2 kalimah syahadah yang kita ucapkan pada solat.

Selamat Hari Raya Aidil Adha.

No comments: