Saturday, November 7, 2009

Perihal hujan yg turun utk menjana elektrik

Saya bertugas di Tenaga Nasional Berhad. Sudah 22 tahun saya bekerja di TNB.

Sekarang saya bertugas sebagai Jurutera Production. Tugas utama saya adalah membuat perancangan dalam menggunakan 3 jenis sumber untuk menjana elektrik dengan seoptima mungkin. DiSemenanjung Malaysia, terdapat 3 sumber utama untuk menjana elektrik. Ia adalah gas, arangbatu dan air.

Saya nak sentuh sikit fasal sumber air. Kita mempunyai beberapa stesen janaelektrik yang menggunakan air untuk menjana elektrik. Setiap tahun tugas unit saya adalah untuk menentukan paras air pada empangan utama diturunkan pada paras minima bertujuan untuk tadahan air yg besar pada bulan Nov, Dis dan Januari.

Paras empangan harus diturunkan pada paras paling minima pada tarikh 1 Nov setiap tahun. Mulai bulan Nov, kami akan menunggu hujan lebat turun untuk mengembalikan paras air keparas tinggi. Kekadang paras air melepasi paras maksima menyebabkab empangan melimpah. Kekadang hujan turun dengan sedikit menyebabkan empangan cuma pada paras separuh sahaja. Kekadang hujan lebat turun bulan Nov dan kekadang hujan lebat turun lewat sehingga lewat Februari. Kekadang hujan turun pada kawasan tadahan tapi ada juga hujan turun diluar kawasan tadahan.
Yang menjadi persoalan setiap tahun, bila hujan akan mula turun, dimana ia turun dan berapa banyak ia turun. Kami membuat kajian bahwa 3 soalan tersebut mustahil untuk dijawab. Kita hanya boleh meramal secara statistik sahaja.

Saya ingin kongsi ayat Quran Annur:43"Tidakkah kau lihat bahwa Allah jadikan awan bergerak perlahan, kemudian dikumpulkannya, lalu dijadikan bertompok-tompoklalu hujan keluar dari celah2nya, dia turunkan butiran dari langit, dari gunung2, maka ditimpakan pada siapa Diakehendakki dan dihindarkan dari siapa Dia kehendakki.."

Jadi kuantiti hujan yg Allah turunkan adalah terpulang pada Allah samada ingin diturunkan atau sebaliknya. Dari Allahlah datang segala sesuatu dan kepadaNyalah semua akan kembali.

No comments: